Wersje rozwojowe czołgu można podzielić na dwie grupy: wersje aż do A4 z pionowym opancerzeniem wieży oraz A5 i nowsze, z silnie nachylonym opancerzeniem wieży.
Uzbrojenie stanowi gładkolufowa armata 120 mm Rh-M-120 o lufie długości 46,7 kalibra (wersje A1-A5) lub 55 kalibrów (wersje późniejsze) oraz dwa karabiny maszynowe MG3.
Leopard 2A6 charakteryzuje się przede wszystkim armatą z dłuższą lufą L/55 120 mm. Z myślą o tej armacie opracowano nowy pocisk podkalibrowy z rdzeniem wolframowym DM53 (LKE II) o masie 8,35 kg, prędkości początkowej 1750 m/s i przebijalności pancerza o grubości 810 mm z odległości 2000 metrów. Pociski te mogą być także wystrzeliwane z armat L44 o krótszej lufie, jednak wtedy ich wartość bojowa jest niższa (m.in. prędkość początkowa 1670 m/s). Czołg Leopard 2A6 otrzymał także nowy silnik pomocniczy, nową osłonę przeciwminową dna kadłuba oraz układ klimatyzacji przedziału załogowego. Masa bojowa czołgu wynosi 62 tony. Pierwszy z łącznie planowanych 225 czołgów tej wersji powstał w marcu 2001 roku. Wszystkie czołgi, jakie powstaną, będą wynikiem przebudowy wozów wersji A5. Zespół napędowy czołgu jest wykonany w technologii power-pack, a przemyślana konstrukcja pozwala na wymianę zespołu (silnik, skrzynia biegów z mechanizmami skrętu i osprzętem) w ciągu 30 minut przez 4 ludzi.
Podczas targów Eurosatory 2010 w Paryżu została zaprezentowana przez Krauss-Maffei Wegmann wersja Leoparda 2A7+.
Użytkownicy
Kraj | Liczba | Uwagi |
---|---|---|
![]() |
852 | 502 sztuki wersji A4, 125 sztuk wersji A5, 225 sztuk wersji A6 |
![]() |
380 | Pz 87 (230 w służbie czynnej, 150 zmagazynowanych, przeznaczonych do sprzedania) |
![]() |
353 | 183 sztuki wersji A4 oraz 170 sztuk wersji GR (HEL) |
![]() |
350 | wersja A4 |
![]() |
327 | 108 L2A4 oraz 219 L2A6 jako sztuki wersji E |
![]() |
280 | 160 L2A4 jako Strv 121 oraz 120 L2A5+ jako Strv 122 |
![]() |
180 | wersja A6NL (8 kwietnia 2011 zapadła decyzja o wycofaniu pozostałych 82 Leopardów ze służby czynnej) |
![]() |
140 | wersja A4 |
![]() |
128 | wersja A4 |
![]() |
124 | wersja A4 |
![]() |
114 | wersja NL |
![]() |
100 | 80 sztuk wersji A4, 20 sztuk wersji A6NL |
![]() |
96 | wersja A4s (66 w służbie, 30 przeznaczonych na części zamienne) |
![]() |
52 | wersja NL (A4) |
![]() |
51 | wersja A5+ |
![]() |
37 | wersja A6 |
Eksploatacja w Polsce
Polska posiada 128 czołgów tego typu w wariancie A4, które trafiły do Wojska Polskiego z nadwyżek Bundeswehry w latach 2002–2003. Maszyny wyprodukowane w latach 1985–1987 kupiono za symboliczne jedno euro. Na początku 2013 roku rozpoczęto natomiast program modernizacji polskich Leopardów, by utrzymać ich potencjał bojowy. Dodatkowo rząd Polski rozważa zakup dodatkowych 128 czołgów Leopard.Dane taktyczno-techniczne
Leopard 2A4
- załoga 4 osoby
- masa bojowa 55 150 kg
- współczynnik mocy jednostkowej 27 KM/T
- nacisk jednostkowy 0,83 kg/cm²
- długość całkowita 9,67 m
- długość kadłuba 7,88 m
- szerokość:
- z ekranami przeciwkumulacyjnymi 3,7 m
- bez ekranów 3,54 m
- wysokość do stropu wieży 2,48 m
- prześwit 0,49 m
- prędkość maksymalna:
- na szosie 68 km/h
- w terenie 50 km/h
- na biegu wstecznym ok. 40 km/h
- pojemność zbiorników paliwa 1200 dm³
- zasięg 550 km (na drodze)
- opancerzenie w milimetrach, jako ekwiwalent stali pancernej. Liczby
przed znakiem "/" oznaczają odporność przeciwko pociskom kinetycznym a
po znaku "/" przeciwko pociskom kumulacyjnym.
- wieża
- przód 612-742/982-1182
- boki 132-1038/215-1661
- strop 380/467
- kadłub
- przód 192-590/316-750
- boki 45-249/50-380
- fartuch na gąsienicy 75/84
- strop 163/515
- wieża
Leopard 2A5
- załoga 4 osoby
- masa bojowa 62 500 kg
- współczynnik mocy jednostkowej 24 KM/T
- nacisk jednostkowy 0,94 kg/cm²
- długość całkowita 9,67 m
- długość kadłuba 7,72 m
- szerokość:
- z ekranami przeciwkumulacyjnymi 3,7 m
- bez ekranów 3,54 m
- wysokość do stropu wieży 2,6 m
- prześwit 0,49 m
- prędkość maksymalna:
- na szosie 68 km/h
- w terenie 50 km/h
- na biegu wstecznym 38 km/h
- pojemność zbiorników paliwa 1200 dm³
- zasięg 550 km (na wewnętrznych zbiornikach paliwa)
- moc silnika (1200 kW) 1500 KM
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz