Pierwszymi wytwórcami tego typu pojazdów były firmy Standard Motor Co. Oraz Humber Ltd.. Beaverette powstał w pierwszej z wymienionych firm. Na podwoziu cywilnego samochodu Standard 14 HP (pick-up) zabudowano opancerzone nadwozie. Tak powstała Beaverette I .W toku produkcji pojazd ulepszano nadając mu kolejną numerację.
Początkowo z powodu drastycznego braku czołgów Beaverette były na wyposażeniu kiku zmechanizowanych pułków kawalerii oraz batalionów czołgów. Od stycznia 1941r. gdy utworzono nowy rodzaj broni - Reconnaissance Corps- również nowoformowane oddziały rozpoznawcze wyposażono w ten typ pojazdu.
W miarę polepszania się sytuacji w uzbrojeniu Beaverette stopniowo były przenoszone do jednostek pomocniczych (np. ochrona lotnisk) lub szkoleniowych.
Odmiany Beaverette:
Beaverette I - pierwotny, oryginalny model z żelaznym opancerzeniem.
Beaverette II - nieco ulepszona odmiana z pełniejszym opancerzeniem tyłu kadluba.
Beaverette III - odmiana z całkowicie opancerzonym przedziałem bojowym oraz małą jednoosobowa wieżyczka obrotową. Opancerzenie stalowe. Pojazd skrócono o 88cm.
Beaverette IV - j.w. lecz wprowadzono ulepszenie pancerza.
Dane techniczne (Beaverette II):
Załoga: 3
Długość całkowita: 4,12m
Wysokość: 1,52m
Szerokość: 1,6m
Prześwit: 0,24m
Masa: 1,8t
Prędkość: 96km/h
Uzbrojenie: typowe 1KM 7,7mm Bren lub 1 rusznica ppanc. Boys 13,97mm
Zasięg: 300km (drogi), 200km (teren)

Beaverette II

Beaverette III
Opracowano na podstawie:
1. Janusz Magnuski, Wozy Bojowe Polskich Sił Zbrojnych 1940-1946, wyd. Lampart, Warszawa 1998
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_Beaverette
3. http://www.answers.com/topic/standard-beaverette
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz